Як працюють тренери з дітьми різного віку, учнями в різні зміни
Поєднати дитячий сад і секцію зазвичай не складно, сад – в першій половині дня, секція – у другій, частіше ввечері. А ось зі школою складніше, діти вчаться в різні зміни, а зараз з ковзаючим розкладом і зовсім нічого не зрозуміло, а ще і домашні завдання потрібно встигати робити.
Розповідаю на прикладі нашої орловської гімнастичної спортивної школи, в якій тренуються близько 1500 дітей (на чотирьох відділеннях: спортивна і художня гімнастика, спортивна акробатика, акробатичний рок-н-рол), я кажу, звичайно, про відділення спортивної гімнастики.
Передбачається, що у кожного тренера на кожному етапі спортивної підготовки є і ранкові та вечірні групи, в яких можуть тренуватися діти залежно від того, в яку зміну вони навчаються в загальноосвітній школі. Але тренерам теж жити треба, і проводити в спортзалі з ранку до пізнього вечора вони не можуть. Деякі в нас приходять зранку, вдень йдуть, увечері знову приходять, але так теж жити незручно, тому організувати тренування для всіх не так просто.
На початкову підготовку (НП) дітей приймають безкоштовно з 6-7 років дівчаток, і з 7-8 хлопчиків. Якщо дитина здасться тренеру здатним, можуть взяти і на рік раніше або пізніше.
Буває так, що дитина (або його батьки) пізно схаменувся, що хоче займатися гімнастикою, а вік прийому вже ніби вийшов, але якщо є сильне бажання і деякі фізичні дані, то дитину приймуть і пізніше.
Є ще платні підготовчі групи, в них займаються ЗФП з елементами гімнастики діти від 3-4 років і до того моменту, коли їх візьмуть в групу НП (початкової підготовки). Про них говорити особливо нічого, так як в нашій школі вони займаються по буднях тільки ввечері: у 18, 19 або 20 години, два рази в тиждень по 45-60 хв, одне із занять може бути суботнім, тоді тренування проходить вдень.
По неділях наша школа офіційно не працює, буває, що перед змаганнями тренуються старші спортсмени під відповідальність тренера.
На першому році навчання в одній групі можуть виявитися діти з різницею у віці до трьох років, можуть бути і детсадовци і діти першого-другого класу загальноосвітньої школи. Для груп НП час тренувань, як правило, теж вечірній, як і для підготовчих груп, тому може трапитися накладка, якщо раптом у другому класі дитина виявляється навчаються у другу зміну, так було наприклад з моєю дочкою, правда вона в цей час уже була в групі спортивної спеціалізації, а не початковій підготовки.
Якщо дитина навчається у другу зміну, але він ще маленький, а не спортсмен з розрядом (дорослим), то під нього тренер не підлаштовується, для таких дітей у нас майже немає ранкових груп, тренування починається в 17:30-18:00, і це створює певні проблеми. Наприклад, у моєї дочки уроки закінчувалися о 17:30, але ми живемо поруч, дві школи (загальноосвітня і спортивна) знаходяться на відстані 200 м одна від одної, тому я зустрічала дочка зі школи, забирала в неї портфель, видавала рюкзак зі спортивною формою, і вона йшла на тренування, не заходячи додому.
Якщо ж діти живуть далеко від спортивної школи, то вони сильно запізнюються або навіть кидають гімнастику з-за неспівпадання графіка.
Для ефективних і комфортних тренувань, необхідно дотримуватися принципи п’ятикутника Смолеввского (це про те, що поруч повинні перебувати місця проживання, навчання, тренування, лікування та харчування), про це я писала, посилання в кінці залишу.
Тренуватися спочатку в одного тренера, а потім на наступний рік у іншого з більш відповідним графіком – не варіант, не змінюють на перших порах тренерів. Таке буває тільки при переході з підготовчої платній групи в групу НП, коли тренери можуть відбирати собі дітей для подальших тренувань.
Від початкового набору, як правило, в групах залишається мало дітей, далі юнацьких розрядів йдуть йдуть не багато, тому до моменту, коли закінчується період початкової підготовки, а це два роки, і починається спортивна спеціалізація, дітей залишається менше, ніж потрібно на одну групу. Тоді тренер займається з різновіковими дітьми, і там вже можливі варіанти і більш гнучкий графік.
Ті, хто навчається у другу зміну, приходить на тренування з ранку, а ті, хто в першу, відповідно, ввечері. Є ще денні тренування, але вони виявляються для всіх самими незручними, так як в 14 годин дитина або ще не встигає повернутися зі школи, або вже збирається йти до неї. Вдень ходять тільки ті, хто близько живе.
Вранці та вдень краще тренуватися, адже в ранкові години зал не перевантажений, тому що більшість дітей все ж як і раніше навчаються в першу зміну.
Моя дочка з цього року на сімейному навчанні, тому вона буде ходити на тренування вранці і вдень.
І у висновку скажу, що якщо раптом у вас не складається з тренуванням в якийсь певний час, але дитина дійсно хоче тренуватися, а не його змушують батьки, то такій дитині тренер обов’язково піде на зустріч і додасть в яку-небудь групу.